آشنایی با سامانه پدافند هوائی LAV – AD

سیستم پدافند هوایی LAV – AD در اصل LIGHT ARMORED VEHICLE – AIR DEFENSE یک سیستم پدافند هوایی کوتاه برد است که در سال 1994 در کارخانجات جنرال دینامیکز و البته با همکاری شرکت TECHNICAL PRODUCTS وارد مرحله طراحی گردید . این سیستم پدافند هوایی ، یک سیستم پدافندی ترکیبی است که از ترکیب یک گاتلینگ 25 میلیمتری مدل GAU 12/U و موشک مادون قرمز استینگر تشکیل شده است . در سال 1999 تعداد 17 مجموعه از این سیستم تحویل تفنگداران دریایی ایالات متحده گردید و در سال 2000 پس از تست های نهایی و برطرف کردن نقائص کوچک آن ، تعداد 60 مجموعه دیگر از این سیستم را مجددا به کارخانجات جنرال دینامیکز سفارش داد .

نقش اصلی این سیستم ، ایجاد امنیت هوایی نسبی برای خودروهای زرهی خودی و مقابله با هواگرد های دشمن است و نقش ثانویه آن نیز مقابله با تهدیدات زمینی دشمن و مقابله با اهداف زرهی سبک دشمن می باشد . خودروی حامل این سیستم پدافندی ، نفربر LAV 25 ساخت کارخانجات جنرال موتورز کانادا می باشد . برجک دفاع هوایی BLAZER ساخت کارخانجات جنرال دینامیکز نیز بر روی نفر بر LAV 25 نصب شده است . این خودرو یک خودروی 8x8 است و قابلیت حرکت و شناور بودن در آب را به طور کامل دارا می باشد ( دو زیست است ) . برجک دفاع هوایی BLAZER نیز دارای این تسلیحات است : یک قبضه گاتلینگ GAU 12/U ساخت کارخانجات جنرال دینامیکز با کالیبر 25x137 mm که چند روز قبل به طور مفصل به معرفی آن پرداخته شد و تاپیک آن نیز در بخش تسلیحات هوایی موجود است . دو غلاف پرتاب کننده موشک های استینگر نیز بر روی این برجک نصب شده است . هر کدام از این غلاف ها می توانند تعداد 4 موشک استینگر را حمل و شلیک کنند . ترکیب موثر این گاتلینگ و موشک ها می تواند به عنوان تهدیدی موثر و واکنش سریع علیه اهداف پروازی دشمن که در ارتفاع پایین پرواز می کنند به حساب آید . برجک BLAZER به صورت تمام الکتریک کنترل و جابجا می شود . این سیستم دارای سه خدمه می باشد که عبارتند از : اپراتور سیستم کنترل ، فرمانده و راننده . هر چند در صورت ضرورت می توان این سیستم را تنها به وسیله دو نفر نیز به کار انداخت . 

 
سیستم دفاع هوایی LAV – AD از موشک های استینگر برای مقابله با هواگرد های دشمن استفاده می کند . این موشک ساخت کارخانجات رایتئون می باشد RAYTHEON . این موشک مجهز به سنسورهای فرو سرخ و حرارتی می باشد . این موشک دارای سر جنگی به وزن سه کیلوگرم می باشد و از نوع انفجاری شدید ( HIGH EXPLOSIVE ) می باشد . حداکثر سرعت این موشک معادل 2.2 ماخ است و حداکثر مسافت طی شده توسط این موشک نیز معادل 8 کیلومتر است . البته استینگر های جدید در مدلهای FIM 92D و بلاک I و FIM 92 E مجهز به میکرو پروسسور های چند گانه می باشند و این قابلیت را دارند که در برخی از آپشن ها توسط سیستم کنترل آتش LAV – AD کنترل شوند . استینگر های بلاک I دارای سنسور های فرکانس بلند می باشند و پروسسور های آنها نسبت به مدلهای قبلی بهبود یافته است .
 
 
موشک ها و گاتلینگ می توانند از زاویه 8 درجه منفی الی 60 درجه مثبت در راستای عمودی حرکت داشته باشند . غلاف های این سیستم یک بار مصرف می باشند و پس از هر بار استفاده توسط سیستم ، از نگهدارنده جدا می شوند . دو غلاف دیگر نیز در داخل خودرو وجود دارد که توسط خدمه جایگزین غلاف های مصرف شده می شود . اسلحه گاتلینگ این سیستم نیز از نوع GAU 12/U می باشد . این گاتلینگ دارای ریتم آتش 1800 گلوله در دقیقه می باشد و به خوبی از عهده مقابله با هواگرد های دشمن بر می آید . علت انتخاب این گاتلینگ بر روی این سیستم نیز بیشتر برای مقابله با هواپیماهای با سرعت پایین ، مثل SU 25 و هلی کوپتر هایی مثل هاواک می باشد . این هواگرد ها که دارای بدنه زرهی سنگینی می باشند و در برابر توپهای معمولی دارای قدرت مقاومت خوبی هستند ، اما در برابر این گاتلینگ نمی توانند مقاومت کنند . برد موثر این گاتلینگ 2500 متر است . در صورت استفاده از گلوله های API و همچنین گلوله های HEI ، این گاتلینگ می تواند به خوبی از پس خودروهای زرهی سبک دشمن بر بیاید . دو مجموعه چهار تایی از نارنجک های دودزا نیز در گوشه های جلویی این خودرو نصب شده است که می توان به منظور استتار خودرو از آن استفاده کرد . 
 
 
 
کنترل آتش سیستم پدافند هوایی LAV – AD توسط یک سیستم کنترل آتش دیجیتال اتوماتیک انجام می شود . این سیستم کنترل آتش می تواند در آن واحد هم از گاتلینگ و هم از موشک به طور همزمان شلیک کند . هدفگیری اولیه این سیستم به وسیله سیستم هدفگیری FLIR TV Sight System که ساخت کارخانجات رایتئون آمریکا است انجام می شود . این سیستم هدفگیری اولیه بر روی برجک نصب شده است . همچنین مسافت یاب های لیزری خودکار نیز بر روی برجک نصب شده اند که کار برآورد مسافت تا هدف را انجام می دهند . پس از آن سیستم های الکترونیکی داخل سیستم به طور خودکار ( البته در صورتی که توسط خدمه حالت دفاع خودکار در نظر گرفته شده باشد ) به پردازش آن می پردازند . سنسور های گرمایاب این سیستم که از نسل دوم (؟)  می باشند به همراه دوربین دیجیتال در روز و دوربین مادون قرمز برای دید در شب ، کار هدف گیری و شلیک موشک ها و قفل گاتلینگ را انجام می دهند . دوربین های دید در روز با وضوح بسیار بالا کار نمایش مسافتهای دور دست را انجام می دهند . سنسور گرمایاب نیز از نوع 240 آرایه 4 می باشد و دارای حساسیت بسیار بالایی می باشد و می تواند هواگردهایی که دارای خروجی های نه چندان گرم هستند را شناسایی کند . سیستم کنترل آتش این سیستم پدافند هوایی می تواند در حالت های مختلف با هواگردهای دشمن و همچنین خودروهای زرهی زمینی دشمن درگیر شود . 
 
 
 
 
سیستم پدافند هوایی LAV – AD دارای دو مدل است . مدل BLAZER – D که مخصوص نیروهای تفنگداران دریایی ایالات متحده USMC است و مدل A که مخصوص صادرات در نظر گرفته شده است . مدل A این سیستم دارای یک رادار تالس TRS 2630 P است که یک رادار پیش اخطار است . همچنین از سیستم دید و هدفگیری FLIR / TV رایتئون استفاده می کند . این رادار هم اکنون در ارتش فرانسه نیز استفاده می شود و می تواند تا فاصله 17 کیلومتری تمامی محیط اطراف را تحت نظر بگیرد . فرانسه نیز به تعداد 36 مجموعه از این سیستم پدافند هوایی را در اختیار دارد . مدلهایی که فرانسه از آمریکا تحویل گرفته است ( بنا به درخواست ارتش فرانسه ) فاقد غلاف موشک استینگر است و به جای آن از غلاف های حامل موشک میسترال ساخت کارخانجات MBDA فرانسه استفاده می کند که دارای برد 6 کیلومتر است . همین طور توسط ارتش فرانسه بهبود هایی بر روی سیستم کنترل آتش این سیستم انجام شده است . 
 
 
 
خودروی این سیستم مجهز به یک موتور مدل 6V53T ساخت دیترویت دیزل می باشد که دارای قدرت 275 اسب بخار می باشد . دارای گیر بکس مدل ALLISON MT 653 می باشد که 5 دنده به جلو و یک دنده به عقب دارد . قدرت موتور به چهار چرخ عقبی منتقل می شود ولی در صورت نیاز با قرار دادن دنده در حالت استرلینگ قدرت موتور به هر هشت چرخ منتقل می شود . این سیستم دارای 8 موشک استینگر آماده برای شلیک و 8 موشک زاپاس می باشد و همچنین گاتلینگ این سیستم دارای 385 گلوله آماده برای شلیک و 605 گلوله زاپاس می باشد . این سیستم را می توان به وسیله هواپیماهای ترابری C5A ، C130 ، C141 و هلی کوپتر های ترابری سنگین شنوک 53 به مناطق عملیاتی حمل کرد . به منظور مقابله با عوامل NBC ، این سیستم پدافند هوایی مجهز به سیستم M8A1 ماسک صورت خودکار می باشد و همچنین سیستم هشدار دهنده و حفاظت کننده M43A1 می باشد . حداکثر سرعت جاده ای این خودرو معادل 80 کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت این خودرو بر روی آب معادل 12 کیلومتر بر ساعت می باشد . برد عملیاتی خودرو نیز معادل 600 کیلومتر می باشد . 
 
 
نفر بر LAV 25 پلتفرم این سیستم 
 
 
 
تهیه ، تدوین و ترجمه / علی محمدی 
کلیه حقوق مختص سایت میلیتاری است 
هر گونه استفاده تنها با ذکر نام سایت میلیتاری و نام تهیه کننده امکان پذیر است . 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



ارسال توسط ADOLF
آرشيو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبي
تقويم
وضعيت آب و هوا
لينک
------------------------------ ******* ------------------------------
+ strUrl +